Jan: „Kdybych byl transsexuál, nemohl bych se vrátit domů.“

ROZHOVOR 

Jan Červ (23) se narodil v Benešově, ale většinu svého života strávil v Říčanech u Prahy, kde žil a zároveň absolvoval základní školu. Po ukončení ZŠ studoval ekonomické lyceum v Praze a někdy mezi letními prázdninami a jeho blížící se maturitou jsme se potkali. Již tehdy se netajil tím, že jeho sexuální orientace je jiná, než by se u jeho pohlaví očekávalo. Na podzim roku 2013 se rozhodl odstěhovat do australského velkoměsta Sydney, které je považováno jako jedno z nejvíce „gay friendly“ měst světa. Změna prostředí mu přinesla mnoho nových zkušeností, jednou z nich je i stylizování se do tzv. drag queen (což je mužská osoba, která svým oblečením a chováním napodobuje ženu za účelem pobavení).


______________________________________________________________________

Honza je momentálně v Austrálii, a abychom měli šanci rozhovor uskutečnit, musel kvůli mně (a časovému rozdílu) brzy vstát. Rozhovor probíhal prostřednictvím Skypu.

Sydney, 28. listopadu 2016, 7:00 | Praha, 21:00

Co hezkého sis posledně koupil na sebe?
„Ježiš, to je zajímavá otázka. Ty brďo, to jsem nečekal. (přemýšlí) Jo, už vim! Překvapivě to byly společenský boty a kalhoty, protože jsme měli jít na jeden event, kde byl vyžadovanej společenskej dresscode a já tímhletím oblečením nějakým způsobem moc neoplývám. Jediný, co si na sebe poslední dobou kupuju, jsou šaty a podobný věci, ale vzhledem k tomu, že jsme byli pozvaný na tuhle událost, kde jsem se stejně tímhle způsobem (stylizování se do vzhledu opačného pohlaví) nemohl projevovat, tak jsem musel zavítat do pánského oddělení.“

Jak to myslíš, že ses tímhle způsobem nemohl projevovat?                   
„Přestože je Sydney hodně podporující a je tady obrovská komunita drag queens, existujou tu místa, kam se prostě není vhodné převlíknout a ani by vás nepustili dovnitř.“


Rozumím, takže předpokládám, že vámi navštívená akce se týkala záležitostí spojených s byznysem.
„Ne, ne, teď to bude znít vtipně, ale byla to akce, kdy přijela Paris Hilton a dýdžejovala tu. Fakt, že jsem se nemohl obléci tak, jak bych chtěl, vlastně ani nebyl kvůli té akci samotné, ale kvůli tomu místu. Party se totiž konala v kasinu, které není zrovna LGBT friendly.“

Když tě dnes lidé potkají, nepochybují o vaší homosexualitě. Dříve to tak ale nebylo. Jak dlouho trvalo, než ses svěřil rodičům a co na to říkali?
„Já jsem se s nima o tom nikdy bavit nechtěl, protože jsem si vždycky říkal, že na tom nezáleží, jestli o tom vědí nebo ne, spíš jsem se snažil vybudovat komunitu přátel kolem sebe, kteří by mě akceptovali, a rodina pro mě byla vždycky na posledním místě. Hlavně jsem si říkal, že je do toho ani nechci zatahovat do tý doby, než to nějakým způsobem ovlivní můj život.
Vlastně poprvý, kdy jsem se o tom začal bavit s mou mamkou, bylo, když jsem měl vážnější vztah a se svým partnerem jsem se nastěhoval k sobě, což byl ten moment, kdy jsem si řekl, že ok, teď už je ten čas. Ono to bylo ve vzduchu už delší dobu, ale nikdy jsme se tom nebavili. A vlastně i potom, co jsem jí to řekl, jsme to nějakým způsobem ignorovali. Ona to věděla, já jsem to věděl, že ona to ví, ale nikdy jsme to nerozebírali, protože to bylo stále takovým tabu před prarodičema a prakticky jediný místo, kde jsme se dohromady scházeli, bylo u nich doma.“

Reakce tvojí mamky tedy nebyla veskrze negativní nebo naopak pozitivní?
„Ne. Já jsem věděl, že z toho radost nemá. Není z toho nadšená do dneška, i když se už o těch věcech bavíme a já se jí snažím zapojit do svého života, jak moc můžu a snažím se s ní mluvit i o tom crossdressingu (oblékání oděvu, který v dotyčné společnosti patří opačnému pohlaví), aby to nějakým způsobem pochopila a akceptovala to. Tím, že jí o tom budu říkat víc a víc, tak jí to bude připadat normálnější a čím víc informací bude mít, tím spíš si na to zvykne.“

Trápil ses tím, co si o tobě okolí myslí?
„Určitě. Kdo tvrdí, že ho nezajímá, co si o něm lidi myslí, tak lže.“

Třeba je ten člověk jen vyrovnaný.
„Ne, podle mě to tak nefunguje. Teď sice tvrdím, že mi nezáleží na tom, co si o mě kdo myslí, ale stejně na konci dne vidím, kolik věcí dělám pro to, abych se zavděčil lidem kolem mě a abych si vybudoval nějaký obraz, skrze který chci, aby mě lidi viděli.“

Když jsi byl v Čechách, měl si pocit, že se na tebe lidé dívají skrze prsty?
„Tenkrát to bylo spíš o tom, že jsem byl kvůli tomu hodně šikanovanej na základní škole. A to jsem si vlastně ještě vůbec nebyl jistej, jak to vlastně se mnou je. Jestli mi pak vadilo, jak se na mě dívá okolí, to spíš ne. Hlavně žiješ ve svý ‚šťastný bublině‘, kde se obklopuješ lidma, kterým to nevadí, který na tebe nekoukaj jako na někoho divnýho, takže ti ani nedojde, jak na tebe to normální okolí kouká.“

Vnímáš to dneska už jinak, změnilo se něco?
„Hrozně záleží na tom, kde se právě člověk pohybuje. Já jsem byl teď na narozeninový oslavě spolubydlícího kamaráda, většina lidí tam bylo hodně nábožensky založených, hlavně Arabové, tam jsem se cítil strašně nepříjemně, protože přesně jak si předtím řekla, všichni na mě koukali skrze prsty a ukazovali si na nás. Byl to hrozně zvláštní pocit, cítit se odstrčenej, protože jak jsem řekl, já si stále žiju ve svý šťastný bublině a vůbec mi nedochází, že je na světě ještě strašně moc lidí, který nás neakceptujou a kteří si myslí, že jsme zvířata a že jsme prostě proti přírodě.“

Bylo pro tebe těžší navazovat přátelství s kluky?
„Vždycky. Já jsem se třeba strašně nepříjemně cejtil, když jsem měl v práci kolegy kluky. Ani pořádně nevím ten důvod, proč jsem nebyl s nima schopnej navázat nějakej kontakt a i když jsem věděl, že oni proti mně nic nemaj, pořád tam byla taková zvláštní bariéra, kdy já jsem se před nimi styděl a nemohl jsem se pořádně uvolnit. Myslim, že tohle je už za mnou, ale pořád je tam ta neviditelná hranice, kdy já mnohem snáž komunikuju s ženskym pohlavim a cejtim se přitom pohodlněji.“

Přestože jsi gay, přemýšlel si někdy o tom, že budeš mít rodinu, kdyby existovala nějaká reálná možnost mít či adoptovat dítě?
„Když mi bylo devatenáct, říkal jsem si, že žádný dítě v životě nechci, že je to vlastně ztráta času. Pak se to překlenulo. Nevim, jestli to bylo myšlenkou toho, že vim, že bude v životě pro mě strašně těžký si ho pořídit, ale teď bych si to dítě strašně moc přál. Nedokážu si představit, že by mi nebyla dána šance stárnout s vědomím, že tu pro mě někdo bude a že se mi v životě povedlo něco dobrýho, že jsem někoho vychoval. I když bych měl být single táta, tak pro to, abych jedno dítě měl, udělám ve svym životě všechno. A nejradši bych měl tři.“

Ty jsi docela nenáročnej.:) V Sydney bydlíš už 3. rokem, jak tě napadlo se odstěhovat?
„Byl to nápad mýho bývalýho partnera, tenkrát když jsme spolu bydleli, tak jsme to už zvažovali. On pak dostal nabídku lepší práce, takže jsme na to na čas zapomněli. Ale po tom, co jsme strávili dva týdny v Itálii na dovolený, jsme přijeli zpět do Prahy a další den už jsem dával výpověď v práci. Měl jsem takovej pocit, že vlastně chci začít novej život a utýct od všeho.“

Pociťuješ nějak to, že je k tobě Sydney vlídnější než Praha?
„Pociťuju hlavně ty gaye, je jich tu hrozně moc. Jsou tu všude, na každym rohu. A to člověku vlastně trošku brání, když si chce vybudovat vztah. Zní to hloupě, ale je nás tady tolik, že si lidi neváží toho druhýho, protože vědí, že je hrozně jednoduchý někoho sbalit nebo mít někoho jen na jednu noc, takže oni prostě nebudujou vztahy. Je tu obrovská nabídka na trhu.“

Přestěhovat se do Austrálie je docela finančně náročné. Jak si zvládal svoje začátky?
„Já jsem sem jel vlastně za svoje dědictví. Měl jsem ty peníze stranou a doufal jsem, že s těmi penězmi vystačím, ale když jsme sem přijeli, zjistili jsme, že je všechno o moc dražší, než jsme tušili. Problém byl ale především v tom, že jsme byli hrozně líný sehnat si práci, takže jsme si první dva tejdny užívali pláže a vůbec jsme to neřešili. Během měsíce jsme utratili mejch 8 vejplat, který bych já měl v Praze. Ne že bysme jezdili na výlety nebo jinak zbytečně utráceli, všechny peníze šly na nájem a na ten každodenní život. Takže jsem pak jeden měsíc skončil tim způsobem, že jsem jed rejži s máslem, musel sem chodit pěšky ze školy a když se na ulici rozdávaly plechovky s tuňákem, tak jsem brečel štěstím. To byly těžký začátky a vlastně o tom spousta lidí ani neví, že jsem takhle dopadl, protože tím se člověk nechlubí.“

Je tahle zkušenost ojedinělá?
„Ne, stalo se mi to znova, protože člověk tu nemá žádnou jistotu. Na studenskejch vízech tu člověk nemá šanci dostat nějakou pořádnou pracovní smlouvu, takže ta nejistota toho příjmu je tu pořád.“

Práci teď ale máš. Ovlivnilo tě při příjímacím pohovoru nějak to, že si homosexuál?
„Já si myslim, že ne, a jestli jo, tak mi to možná jen pomohlo. Tím, že pracuju v retailu (ZARA), tak tam je vlastně poptávka po klucích mýho typu vyšší, protože jsme považovaný za to, že máme lepší módní vkus a jsme mnohem otevřenější, co se týče komunikace se zákazníky.“

Potkaly tě nějaké nepříjemné zkušenosti?
„Od tý doby, co jsem tady, jediná vlastně vyloženě negativní je, když jsem začal s crossdressingem. Myslel jsem si, jak je to město na to připravený a jak je tomu otevřený, ale setkal jsem se několikrát s tim, že jsem nebyl vpuštěnej do baru, lidi na mě házeli divný pohledy a řvali na mě na ulici. Ale to bych řekl, že jde s tím crossdressingem ruku v ruce. Nakonec ty pozitivní komentáře, který po akci dostaneš, tak mají stejně větší sílu než ty negativní, který občas schytáš. Stojí to za to.“

Rád se občas oblékneš za holku, které říkáš Candy. Bereš to jako legraci nebo ji vnímáš jako oddělenou část své osobnosti?
„Když jsem začínal, byla to pro mě zábava. Bylo to jako mít karneval každý pátek. Převlíknout se, jít do klubu a hrát si na někoho jinýho. Vnímal jsem to tak, že jsem mohl bejt tím, kým jsem chtěl. Bylo to hrozně uvolňující a nějakým způsobem jsem se v tý osobnosti našel. Tenkrát jsem to ale dělal tak strašně často, že jsem měl úplně zmatenou mysl. Nevěděl jsem, jestli je to pro mě pořád ještě sranda nebo jestli se chci změnit a bejt ženská. A to mě hrozně děsilo. Pořád jsem otevřenej tý myšlence, že to může přijít, ale doufám, že to mám za sebou.“

Takže si došel k názoru, že by ses v ženským těle necítil lépe?
„Ten hlavní důvod, proč jsem se změnit nechtěl, je strach. Bál jsem se, že bych v životě nebyl přijatej 100% zpátky tak, jak jsem přijatej teďka. Bejt homosexuál je jedna věc, ale bejt transsexuál, tedy ženská, tak já bych se nemohl vrátit domů.“

Vnímáš, že se míra tolerance homosexuálů za poslední roky nějakým způsobem zvyšuje?
„Myslim si, že celkově je to na správný cestě, ale co se týče transsexuálů, crossdressingu a podobných věcí, to je ještě strašně pozadu a je to tim, že o tom lidi nemluvěj. V Praze se o tom ví málo, problém je předevšim v tom, že to téma je pro společnost určitym tabu.“

Cítíš tedy, že společnost nějakým způsobem brání mnoha lidem v tom býti tím, kým by chtěli?
„Určitě. Transsexuálové mají hrozný problémy najít nějakou normální práci. Ve většině případů by třeba prošli i pohovorem a všim, ale ve chvíli, kdy se někdo dozví, že je ten člověk transsexuál, tak dostane okamžitou výpoveď. Pak končej všichni jako pracovníci sexuálního průmyslu. Jsou nucený dělat věci, který by nemuseli, protože operace týkající se změny pohlaví jsou hrozně nákladný a tohle je většinou pak tou jedinou cestou. Což je hrozně smutný, je škoda, že je společnost nepodporuje.“

Kdyby ses teď vrátil do ČR a oblékl by ses tak, jako každý pátek v Sydney, dělalo by ti problém jen tak se promenádovat v lodičkách po ulici?
„Myslim si, že bych se bál vylízt v podpatkách a v minišatech a jít jen tak po ulici. Asi bych získal hodně pozornosti, protože v Čechách na to lidi nejsou zvyklí, ale stejně tak bych mohl dostat přes držku a skončit někde na zemi.“

Myslíš si, že existuje nějaká cesta ven z těch společenských (pečlivě střežených) předsudků?
„Rozhodně. Mluvit o tom a vzdělávat.“


0 komentářů:

Post a Comment

 

instagram

meet us

Ráda dělám co chci,kdy chci a kde chci. Baví mě asi milion věcí a každej den něco jinýho. Nekoukám se zpátky a užívám si přítomnost,tak by bylo fajn občas něco zaznamenat a třeba se jednou podívat. natálie
"What we all want in life, to travel, fall in love and be happy."
Tohle je můj sen a já se ho snažim žít. Život je příliš krátkej na to, abychom si pořád na něco stěžovali, byli naštvaní a nepříjemní. Třeba vám můj článek úsměv na tváři nevykouzlí, ale to, že nejste nevidomí a můžete si jej přečíst, už by mohlo.) Ka

we♥it